Un referent amb aquest tipus d'estructura és l'escola "EL MARTINET". A continuació, exposaré com l'escola enfoca aquesta metodologia. Ho podem trobar al següent link: EL MARTINET
Per què defensen aquesta metodologia?
L'escola El Martinet, de Ripollet, entén que l'educació ha de cobrir unes necessitats socials molt evidents, determinades pel context poblacional. Per aquest motiu, la gestió dels diferents ambients i espais de l'escola es veuen condicionats i adaptats a aquestes necessitats.
Defensen que l'alumnat ha de poder circular de forma autònoma pels diferents espais de l'escola, i crear el seu propi aprenentatge en base als seus interessos. A l'igual que les escoles Waldorf, Wild o Reggio Emilia, el Martinet també centra els seus esforços en definir els espais al més mínim detall. La disposició dels diferents ambients de treball està definida de tal manera que l'única funció del docent sigui la d'acompanyar a l'alumnat per tal de guiar aquest procés de creixement personal.
Cal destacar però, que l'escola no defensa que els ambients s'hagin de limitar a l'espai interior, ja que un dels motius pels quals duen a terme aquesta metodologia és per la flexibilitat que ofereix en quant a possibilitats d'aplicació. És per aquest motiu, que s'aprofita qualsevol racó tant de l'escola, com del pati.
Així doncs, a mode de síntesi, podem afirmar que el Martinet defensa la metodologia per ambients (o espais) pels següents motius:
Permet adaptar de forma més individualtizada els continguts, a les necessitats personals i socials de cada alumne i alumna.
Facilita el benestar i la qualitat de vida de l'alumnat, ja que no senten les pressions habituals de l'ensenyament tradicional.
Dóna recursos a l'alumnat per tal d'interactuar amb el seu entorn i aprendre de forma autònoma sobre allò que observen.
Ofereix un gran ventall d'espais, que potencien les competències bàsiques que ha d'assolir l'alumnat a l'etapa Primària.
Quina és la tipologia d'ambients que apliquen?
A l'Escola el Martinet els ambients estan distribuïts per edificis. El primer edifici correspon a la comunitat dels petits (de 3 a 5 anys), i el segon a la comunitat dels mitjans (6-8 anys) i els grans (9-11 anys).
Alguns dels ambients que es posen en pràctica a l'Escola el Martinet són els següents:
Espai de música: amb pianos, guitarres, tambors, bateries, altaveus...
Espai de pintura: equipat amb aquarel·les, tinta xinesa, pintura...
Espai de llenguatge matemàtic: espai adaptat amb materials diversos, seguint el mètode Montessori.
Espai tecnològic: amb eines per tallar fusta, fer construccions, escultures...
Espai de teatre: dotat de material com teles, vestits...
Espai per menjar: equipat amb una cuineta, amb rentaplats, frigorífic i taules.
Espais al pati: hort, cultiu de plantes aromàtiques, gimnàs, troncs, caseta de fusta amb materials diversos...
Quins són els rols que adopten els diferents agents educatius (docent, alumnat, família)?
El docent, en cap moment adopta el rol d'instructor, tal i com s'entén a l'ensenyament tradicional. L'Escola el Martinet defensa que el professorat té l'única funció d'acompanyar i guiar a l'alumnat en aquest procés de creixement i aprenentatge. No obstant això, és funció docent preparar els ambients amb els materials i recursos adequats, de forma que l'alumnat es pugui desplaçar de forma autònoma pels espais.
També és important destacar que el professorat té la tasca d'observar contínuament als alumnes, per tal de veure quines són les seves necessitats i preferències, i poder adaptar cadascun dels espais a les seves característiques personals.
En quant a l'alumnat, tenen total llibertat de circulació pels diferents espais. S'intenta que cada alumne/a vagi rotant amb regularitat per cadascun dels ambients, però sense cap tipus de pressió, ja que l'alumne/a en cap moment s'ha de veure pressionat a realitzar una tasca que no li ve de gust en aquell moment.
Pel que fa a les famílies, tenen total llibertat per dur a terme tasques voluntàries. És una escola que obre les portes a familiars, ja que ho considera un element enriquidor, que facilita l'aprenentatge comú en base a la diversitat.
Una de les accions més clares que l'escola porta a terme, on les famílies poden participar és l'esmorzar conjunt. Cada matí un grup d'infants, amb l'ajuda del docent i de familiars voluntaris, preparen un esmorzar grupal, per tal de potenciar les habilitats socials. D'aquesta manera poden participar en un ambient més distès tres dels agents educatius més importants: alumnat, professorat i família.
L'escola El Martinet, de Ripollet, entén que l'educació ha de cobrir unes necessitats socials molt evidents, determinades pel context poblacional. Per aquest motiu, la gestió dels diferents ambients i espais de l'escola es veuen condicionats i adaptats a aquestes necessitats.
Defensen que l'alumnat ha de poder circular de forma autònoma pels diferents espais de l'escola, i crear el seu propi aprenentatge en base als seus interessos. A l'igual que les escoles Waldorf, Wild o Reggio Emilia, el Martinet també centra els seus esforços en definir els espais al més mínim detall. La disposició dels diferents ambients de treball està definida de tal manera que l'única funció del docent sigui la d'acompanyar a l'alumnat per tal de guiar aquest procés de creixement personal.
Cal destacar però, que l'escola no defensa que els ambients s'hagin de limitar a l'espai interior, ja que un dels motius pels quals duen a terme aquesta metodologia és per la flexibilitat que ofereix en quant a possibilitats d'aplicació. És per aquest motiu, que s'aprofita qualsevol racó tant de l'escola, com del pati.
Així doncs, a mode de síntesi, podem afirmar que el Martinet defensa la metodologia per ambients (o espais) pels següents motius:
Permet adaptar de forma més individualtizada els continguts, a les necessitats personals i socials de cada alumne i alumna.
Facilita el benestar i la qualitat de vida de l'alumnat, ja que no senten les pressions habituals de l'ensenyament tradicional.
Dóna recursos a l'alumnat per tal d'interactuar amb el seu entorn i aprendre de forma autònoma sobre allò que observen.
Ofereix un gran ventall d'espais, que potencien les competències bàsiques que ha d'assolir l'alumnat a l'etapa Primària.
Quina és la tipologia d'ambients que apliquen?
A l'Escola el Martinet els ambients estan distribuïts per edificis. El primer edifici correspon a la comunitat dels petits (de 3 a 5 anys), i el segon a la comunitat dels mitjans (6-8 anys) i els grans (9-11 anys).
Alguns dels ambients que es posen en pràctica a l'Escola el Martinet són els següents:
Espai de música: amb pianos, guitarres, tambors, bateries, altaveus...
Espai de pintura: equipat amb aquarel·les, tinta xinesa, pintura...
Espai de llenguatge matemàtic: espai adaptat amb materials diversos, seguint el mètode Montessori.
Espai tecnològic: amb eines per tallar fusta, fer construccions, escultures...
Espai de teatre: dotat de material com teles, vestits...
Espai per menjar: equipat amb una cuineta, amb rentaplats, frigorífic i taules.
Espais al pati: hort, cultiu de plantes aromàtiques, gimnàs, troncs, caseta de fusta amb materials diversos...
Quins són els rols que adopten els diferents agents educatius (docent, alumnat, família)?
El docent, en cap moment adopta el rol d'instructor, tal i com s'entén a l'ensenyament tradicional. L'Escola el Martinet defensa que el professorat té l'única funció d'acompanyar i guiar a l'alumnat en aquest procés de creixement i aprenentatge. No obstant això, és funció docent preparar els ambients amb els materials i recursos adequats, de forma que l'alumnat es pugui desplaçar de forma autònoma pels espais.
També és important destacar que el professorat té la tasca d'observar contínuament als alumnes, per tal de veure quines són les seves necessitats i preferències, i poder adaptar cadascun dels espais a les seves característiques personals.
En quant a l'alumnat, tenen total llibertat de circulació pels diferents espais. S'intenta que cada alumne/a vagi rotant amb regularitat per cadascun dels ambients, però sense cap tipus de pressió, ja que l'alumne/a en cap moment s'ha de veure pressionat a realitzar una tasca que no li ve de gust en aquell moment.
Pel que fa a les famílies, tenen total llibertat per dur a terme tasques voluntàries. És una escola que obre les portes a familiars, ja que ho considera un element enriquidor, que facilita l'aprenentatge comú en base a la diversitat.
Una de les accions més clares que l'escola porta a terme, on les famílies poden participar és l'esmorzar conjunt. Cada matí un grup d'infants, amb l'ajuda del docent i de familiars voluntaris, preparen un esmorzar grupal, per tal de potenciar les habilitats socials. D'aquesta manera poden participar en un ambient més distès tres dels agents educatius més importants: alumnat, professorat i família.
Aquí tenim un vídeo del funcionament del centre:
Per concloure, m'agradaria comentar els aspectes negatius que hem comentat a la classe.
El principal aspecte negatiu és que no es treballa el treball cooperatiu, ja que cada alumne treballa de manera més individual i l'altre aspecte negatiu seria la sobre població d'alguns ambients i d'altres que no es facin servir tant. Per a mi, tot i així, és una metodologia innovadora i motivant pels alumnes, i crec que pot donar molts bons resultats, però no ha de ser l'única. A mi m'agrada molt per treballar-ho a infantil.
No hay comentarios:
Publicar un comentario