Primer de tot començaré fent una descripció dels alumnes i posteriorment
parlaré de les activitats que vaig dur a terme amb ells.
El nen
que presenta problemes emocional i de conducta, és un dels que més he
aprés. Aquest nen a nivell cognitiu no presenta cap dificultat, però
té molts problemes emocionals i de conducta, que dificulten l'assoliment dels
continguts i objectius curriculars. Te canvis d’humor molt severs i sobtats. La
meva tutora i jo pensem fermament que es deuen a la situació familiar. Aquest
nen a segon de primària ja venia i s’anava sol de l’escola. També
havia de preparar el menjar i demés afers domèstics... No es tenen indicis
concloents, però es pensa que la mare es dedica a la prostitució de carrer i el
nen es fruit d’un embaràs no desitjat. Per aquest motiu, creiem que rep
rebuig per part de la mare. El seu pare té una ordre de allunyament
per maltractament cap a la dona. Actualment es troba a Londres. Com
podem veure, aquest nen té una situació familiar molt greu i desestructurada.
Al
principi de la meva arribada al centre, l’alumne em rebutjava i em faltava el
respecte. Tot això es deu a que té repulsió cap a la figura masculina,
segurament a causa de la seva experiència amb els seu pare. A causa de que em
vaig adonar que a casa seva només menjava un cop al dia (no berenava a
casa i pocs pics portava berenar a l’escola), vaig decidir portar un entrepà de
més per donar-li a ell. També va haver un seguit de problemes de pati, i com el
centre tenia una etiqueta negativa cap a ell, jo l’escoltava. Havia cops que el
nen tenia la raó i jo em posava del seu costat. D’aquesta manera el nen va
deixar de tenir rebuig cap a mi i varem començar a tenir una relació més
propera. Així doncs, a la part final de les practiques la situació va millorar
moltíssim i resultava molt més senzill treballar amb ell.
El darrer
cas, del que parlaré, és el del nen que posseeix majors dificultats. És amb el
nen que més he treballat i he intervingut, juntament amb el cas anterior. Està
en procés de diagnòstic de TDAH, té un nivell d’autonomia quasi nul(per
condicions familiars), està diagnosticat amb un trastorn pragmàtic del
llenguatge i té problemes a l’hora de relacionar-se amb els demés.
La meva
tutora quan va conèixer que estava fent la menció de suport, em va demanar
ajuda i si podria intervenir amb ell.
La meva intervenció:
Primer de
tot he de dir que vaig començar en un nivell d'inclusió quasi nul (intervenia directament només amb el nen amb dificultats) i a poc a poc
la meva tutora em va permetre desenvolupar un rol més inclusiu on preparavem
activitats per a tots. Ara explicaré l'exemple.
Per
treballar la integració, em va ajudar molt treballar amb l’alumne que tenia
trastorns emocionals. L’altre alumne, tenia un rol dominant dins el grup i
mitjançant el seu gust per la música els varem ajuntar dins un grup cooperatiu.
Un dia, vaig posar una cançó de blues
a la pissarra digital, per treballar el ritme i la rima i els hi va encantar.
Així que em va venir la idea de fer una cançó i com s’apropava el Nadal, fer un
blues de Nadal. Ells es varen motivar de seguida, així que el dia següent vaig
portar la meva harmònica i jo els hi anava fent el ritme mentre ells, per grups
pensaven la lletra de la cançó. Cada grup s’encarregaria de fer una lletra i
després, mitjançant votació estriaríem quina lletra faríem. D’aquesta manera
estàvem treballant els continguts curriculars d’una manera oberta i divertida
per ells. Estava segur que el grup on es
trobaven els dos alumnes amb necessitats seria el que guanyaria, perquè
l'alumne que presentava majors dificultats, ens va sorprendre a tots i va
agafar el lideratge i va realitzar la millor lletra. Els companys, li varen atorgar
el mèrit i va ser molt bonic veure com tota la classe l'ovacionava.
Definitivament es va integrar dins el grup. He de dir que ens va quedar una
cançó molt original i divertida, així que, varem anar a l’aula de l’altre tercer i els hi
varem cantar. Els va encantar, i veure la seva mirada, crec que ha estat la
experiència més maca de les pràctiques. Vist el resultat, la meva tutora va
demanar permís al director per poder tocar-la el dia de Nadal i així ho varem
fer.
Aquí deix el vídeo (minut: 2:15):
No hay comentarios:
Publicar un comentario