A continuació explicaré la meva experiència i finalment comentaré els aspectes a tenir en compte.
Durant tota la meva
estada en el centre, he pogut observar 3 maneres d’organitzar els alumnes.
La primera, l’aula estava distribuïda en 5 grups: 2 grups de 6 persones, 2 de 5 i 1 de
4.
Al principi, quan no
coneixíem als alumnes (la meva tutora
tampoc, ja que va estar de baixa el primer més i només duia uns dies amb el
grup) de manera més individualitzada, ens
va agradar l’organització que hi havia. Em va agradar, ja que les agrupacions
permeten desenvolupar el treball cooperatiu i l’autonomia dels alumnes. Però un
cop passat el temps quan varem anar
coneixent els alumnes, ens varem adonar que els grups estaven distribuïts d’una
manera tradicional i poc inclusiva. Era poc inclusiva perquè el grup de més a
prop de la taula del professor estava tot format pels alumnes que tenien les
majors dificultats d’aprenentatge. Aquest fet propiciava a que sorgissin
etiquetes i que aquest grup els costés treballar de forma cooperativa. Un altre
aspecte que vaig poder observar és que en un grup es trobaven 2 alumnes amb
personalitats “alfas” i es creaven
conflictes i problemes a l’hora de treballar. A partir d’aquí, vaig comentar la
meva opinió amb la tutora, que va coincidir amb la meva.
Aquí va començar la segona manera d’organitzar
l’alumnat. Vàrem anar fent proves, seguint amb la mateixa
estructura però creant grups més heterogenis. Els primers dies estàvem una mica
amainats, però crec que després d’un parell de dies vàrem arribar a
una distribució adequada i els resultats es varen notar, feien més
feina. Vàrem seguir amb aquest tipus d’organització fins que varen
arribar 2 nins (estaven en el seu país
d’origen) a l’aula. Això ens va descol·locar una mica perquè eren dos
nens amb personalitats fortes, que varen despertar la personalitat d’un nen que
ja teníem.
Vàrem veure que no podien estar dins un mateix grup, així que, la
meva tutora va tenir una idea que em va agradar. Va decidir que els 5 nens de
classe escollissin el grup de feina que volien . Tot i això, els condicionàvem
si vèiem que una elecció no era la més idònia.
A més, havien d’inventar-se un nom pel grup i distribuir les tasques de
cada membre (coordinador, material, secretari i neteja). D’aquí varen sortir
els “Maxuquis”, “Lestus”, “Futis”, “Conjuritis” i “Induris”. Després varen
firmar tots l’acord del grup pel nom i la designació de tasques i els vàrem fer
una foto de grup, que estan penjades a la paret junt el contracte. Aquesta és la tercera manera d'organització que vaig observar.
Per concloure, vull destacar els aspectes més importants per organitzar els grups de treball i treballar cooperativament:
No hay comentarios:
Publicar un comentario