jueves, 26 de mayo de 2016

AULA UEECO = INCLUSIÓ O NO?

Per conèixer i comprendre el funcionament d'una aula UEECO, va venir en Tòfol Perelló, mestre de suport de l'aula UEECO que es troba a l'IES Port Alcúdia. Va ser una ponència molt interessant perquè personalment no coneixia el seu funcionament i, a l'assignatura d'Inclusiva ens varen dir que no eren gaire inclusives. Però crec que el meu punt de vista ha canviat una mica, ja que, a part de veure tots els tallers i activitats que realitzen, he pogut observar de primera mà una aula UEECO en el meu centre de pràctiques CEIP Son Pisà. Hauríem d'aconseguir que no hi hagués aules UEECO però hi ha casos, sobretot els nens amb TEA greus que dificulta molt. A més, per exemple en el centre treballen exclusivament amb llibre de text i encara ho dificulta més, en canvi a l'aula UEECO, duen a terme una metodologia més manipulativa i engrescadora. Per tant, vull dir que  que estic a favor, però han de servir com un pont per aconseguir arribar a l'aula ordinària

A continuació, veurem la legislació que les regula i l'exemple que ens va posar en Tòfol de la seva aula UEECO, per si el dia de demà em toca fer feina a una aula UEECO tenir una referència.


DEFINICIÓ / LEGISLACIÓ

UEECO: Unitat Educativa Específica en Centre Ordinari (tant d'infantil, com de primària com de secundària), és una modalitat d'escolarització destinada a aquells alumnes que presenten necessitats educatives especials associades a discapacitat psíquica moderada (amb o sense trastorn de personalitat), a trastorns greus del desenvolupament, a discapacitat motriu severa, o a plurideficiències que necessiten suports molt individualitzats i específics així com adaptacions curriculars significatives en pràcticament totes les àrees curriculars i estratègies educatives molt diferenciades de la resta d'alumnes.


ASCE (Aula Substitutòria de Centre Específic): LOGSE 1990 – Concepte n.e.e., RD 1995 – Ordenació d'educació d'alumnes amb n.e.e. Curs 1997-1998 es posen en marxa les primeres aules ASCE

UECP (Unitat Educativa amb Currículum Propi): LOE 2006 – Ordre de 2009 Creació i funcionament de les UECP

UEECO (Unitat Educativa Específica en Centre Ordinari): LOE 2006 – Ordre de 2011 Regulació de l'atenció a la diversitat i orientació educativa

Aquestes aules sorgeixen arrel de la LOGSE (1990) amb el nom de ASCE (Aula Substitutòria de Centre Específic), obrint les primeres unitats en 1997. En el 2009 amb el canvi de llei educativa (LOE 2006) li donaren el nom de UECP (Unitat Educativa amb Currículum Propi) i des de 2011 se denominen aules UEECO.



RECURSOS MATERIALS

Segons la normativa, les aules UEECO han d'estar dotades amb tot aquell material necessari per desenvolupar les capacitats dels seus alumnes.
A més cada aula UEECO rep una dotació econòmica específica que cada centre distribueix segons les seves necessitats (diferents tallers, prioritats de cada moment, ...).


RECURSOS HUMANS

La dotació bàsica d'una aula UEECO és d'un/a mestre/a d'educació especial o de pedagogia terapèutica (PT) i un/a auxiliar tècnic educatiu (ATE). Amb aquesta dotació el nombre d'alumnes no pot superar els 7, aquest nombre pot disminuir segons les característiques dels alumnes (autisme, trastorn de la personalitat o discapacitat motriu).
Si les necessitats educatives de l'alumnat ho requereixen, es podrà disposar també d'un/a mestre/a d'audició i llenguatge (AL) i/o d'un/a fisioterapeuta.
A més, si el centre on s'ubica l'aula no disposa d'orientador/a, l'EOEP del sector hi acudirà setmanalment.


ORGANITZACIÓ

A l'etapa d'Educació Infantil és molt excepcional trobar una aula UEECO.
A l'etapa d'Educació Primària, acull alumnes de 6 als 12 anys que es pot allargar fins als 14 anys.
A l'etapa d'Educació Secundària, acull alumnes de 12 als 16 anys que es pot allargar fins als 18 anys (nosaltres teníem entès que era fins als 21 anys).
A partir dels 16 anys, els alumnes poden accedir als Programes de Formació per a la Transició a la Vida Adulta destinats als alumnes amb necessitats educatives especials o també a la Formació Professional Bàsica (antics PQPI, programes de qualificació professional inicial) en la modalitat de taller específic.


CURRÍCULUM I FINALITAT

El referent del currículum són les competències bàsiques d'Infantil, Primària i Secundària.
A partir d'aquí s'han d'elaborar les adaptacions curriculars individuals amb les ajudes i suports necessaris i aquestes adaptacions han de quedar en l'expedient de l'alumne.
S'ha de prioritzar el desenvolupament de l'autonomia, de la comunicació i de la socialització per tal de facilitar una interacció personal i adaptació a l'entorn sociolaboral.
Els recursos materials i humans s'han d'utilitzar en funció de les necessitats de cada alumne respectant el ritme de cadascú.
L'avaluació s'ha de fer de la manera més normalitzada possible, donant la màxima informació possible a les famílies.
La finalitat d'aquestes aules és garantir el desenvolupament màxim de les capacitats que té cada alumne a nivell individual.
El currículum no ve marcat per llei, ja que cada alumne/a té unes necessitats pròpies que determinen el seu propi currículum, és a dir el currículum es dissenya segons les possibilitats de cada usuari.
Dins la paraula currículum incluïm tant els aspectes més formals de l'ensenyança (llegir, escriure, càlcul, coneixement del medi, educació plàstica, educació física, ...) com els aspectes més socials i emocionals (higiene i salut, autonomia, imatge personal, educació emocional, ...). Tot això encaminat a poder dur una vida el més autònoma i activa possible en el seu entorn, sempre depenent de les característiques de cada un.

EXEMPLE IES PORT ALCÚDIA

Què Treballen?

1. Lectoescriptura
2. Matemàtiques
3. Coneixement del Medi
4. Cuina
5
. Artesania
6. Jardineria
7. Salut e higiene
8. Educació Emocional
9. Informàtica
10. Educació Vial
11. Jocs


Alguns exemples de les tasques que realitzam a cada taller:
·
Matemàtiques:
operacions bàsiques dirigides a la resolució de problemes de la vida quotidiana, mesures, hores, calendari, euros, ...

Lectoescriptura:
Expressió i comprensió oral i escrita.

Coneixement del Medi:
Coneixement del propi cos i de l'entorn més proper.

Cuina:
Aprendre a preparar un plat seguint totes les passes: què necessitam, quantitats, on ho compram, com es prepara, elaboració i degustació.

Artesania:
Diferents manualitats encaminades a millorar les destreses motrius fines i gruixades, afavorir la creativitat i originalitat en les seves feines, i si és possible utilitzar materials reciclats.

Jardineria:
Seguir totes les passes del cicle vital de les plantes: preparar la terra, sembra, trasplant, creixement, reg, fruits, recollida, ...

Salut e higiene:
aprendre hàbits bàsics sobre salut (higiene personal, alimentació saludable, activitat física, tasques de casa, ...)

Educació Emocional:
Reconèixer i expressar sentiments bàsics, conèixer-se a  mateixos i acceptar-se tal com són, empatia, ...

Jocs:
relacions interpersonals a través del joc, respectar les normes, aprendre a perdre, ...

AVALUACIÓ

L'avaluació, al igual que el currículum, no està establert per normativa. L'únic que se'ns demana és que el tutor ha d'informar a la família del progrés de l'alumne en els mateixos períodes que la resta d'alumnes del centre. Com a qualsevol alumne matriculat en un centre educatiu, la Conselleria té una eina anomenada GESTIB on s'hi guarden les avaluacions que es van fent. En el cas dels alumnes de l'aula UEECO, el GESTIB els avalua com a alumnes d'Educació Especial Bàsica, però a l'apartat d'informes o notes només podem avaluar tres ítems:
· Comunicació i Llenguatge
· Identitat i Autonomia Personal
· Medi Físic i Social
I l'únic que avalues és si "Progressa" o si "Es manté".
És lo únic oficial que les consta als alumnes i que per tant és molt poca cosa per presentar el progrés de cada alumne als pares.

 Per això, nosaltres des de fa uns anys el que feim és complementar l'avaluació del GESTIB amb un informe personal de cada alumne on posam el que hem treballat a cada taller, la valoració de l'alumne a cada taller i després una valoració global de l'alumne. Molt més complet i profitós per als pares. A més enguany hem posat en marxa un grup de treball de les diferents aules UEECO que hi ha en els centres públics de Mallorca per tal d'elaborar un model únic d'informe d'avaluació i posteriorment presentar-lo a conselleria perquè ho incorpori al GESTIB i sigui més útil per als professionals i per a les famílies.

No hay comentarios:

Publicar un comentario