- A les poques setmanes de començar les
pràctiques II, vaig plantejar a les tutores dels 2 tercers efectuar una proposta per a complementar el temari de Ciències Experimentals.
La idea consistia en la realització d'un conjunt d'experiments que duríem a
terme tots els dimecres de 10'00 h a 11'30h, tot i que hem acabat utilitzant
més hores per tal que els dos grups poguessin veure els experiments. La
seqüència didàctica que seguírem per a dur a terme aquesta proposta de la forma
més adient fou la següent:
· Introducció al tema i explicació del procediment a seguir.
Durant la
primera sessió visualitzàrem un vídeo amb la finalitat de veure les passes del
mètode científic, les quals tindríem en compte a tots els que duríem a terme.
Aquestes fases són les següents:
1. Ens fem la pregunta.
2. Formulem una hipòtesi.
3. Realitzem l'experiment (comprovem
si la nostra hipòtesi inicial és falsa o vertadera).
4. Treure unes conclusions.
5. En cas d'haver-nos equivocat en la
nostra hipòtesi, reformular una nova hipòtesi.
· Desenvolupament dels experiments.
Durant
les sessions posteriors, començàrem a
dur a terme els nostres experiments organitzats cronològicament i seguint el
temari de classe.
1ª
sessió: “L'aire ocupa espai?”; “L'aire pesa?”.
Per aquesta sessió, vàrem realitzar un experiment
amb una balança, una pilota inflada i una altre desinflada. Així podien
comprovar com l’aire si que pesava.
2n sessió: “L'aire fa força?”.
Aquí vàrem utilitzar 3 experiments. Un era amb una
botella i un globus. La botella tenia un forat i quan inflàvem el globus dins
de la botella, després tapàvem el forat, el globus no es desinflava sense haver
de fer un nus. Això es deu a la pressió atmosfèrica. L’altre omplíem una botella d’aigua i fèiem 2
forats a la mateixa altura. Si tapàvem la botella, l’aigua no sortia per la
mateixa causa que abans. Per últim, omplíem un tassó d’aigua fins a dalt i
col·locàvem una tapa de cd a sobre sense que es formes cap bombolla d’aigua.
Quan giràvem el tassó no queia la tapa per la pressió atmosfèrica.
3ª sessió: “Podem trobar l'aigua en diferents formes (estats)?”
Varem fer un experiment amb un fogonet, una olla i
gel. Posarem l’olla al fogo i ficarem un gel, per veure que passava i així
varem veure els estats de l’aigua com també els canvis d’estat.
4rt sessió: “Podem crear energia a partir de l'aigua?”
Construírem
un molinet hidràulic que anava connectat a un motoret, que encenia una bombeta.
El motoret no va funcionar així que vaig tenir que fer una modificació amb una
pila i un endoll ocult perquè quan tiréssim l’aigua i el molí rodés,
s’encengués.
AVALUACIÓ
Per avaluar el procés:
Cada alumne va elaborar un Diari Científic:
I nosaltres l'avaluavem amb aquesta rúbrica:
Criteris d’Avaluació
|
Incorrecte
|
Bé
|
Correcte
|
Bo
|
Excel·lent
|
Apareix tota la informació.
|
|||||
Ha sintetitzat de forma correcta la informació.
|
|||||
Presentació.
|
|||||
TOTAL%
|
Per avaluar el que havien après:
Durant la
darrera sessió vàrem realitzar una conclusió final del conjunt dels experiments
duts a terme durant aquest període de temps. A través d'un full
d'autoavaluació, vàrem poder conèixer el grau d'implicació, així com també la
seva opinió envers aquest tipus de d'activitat. Les preguntes que incloïa són:
-Has après coses que no
sabies amb els experiments? Quines?
-Creus que has participat a totes les sessions?
-T'ha agradat aquest tipus
d'activitat? Per què?
-Voldries tornar a fer alguna cosa semblant? Canviaries qualque
cosa?
No hay comentarios:
Publicar un comentario