He afegit un recull sobre la normativa que regula l'atenció a la diversitat. He adjuntat els principals articles i lleis que són importants segons el meu criteri.
Aquí tenim els
articles del Decret 32/2014, de 18 de juliol, pel qual s’estableix el currículum de
l’educació primària a les Illes Balears que
regula l’alumnat amb necessitats
educatives especials:
Article 17
Atenció a la
diversitat
1.
Tots els alumnes, amb independència de les especificitats individuals o de
caràcter social, tenen dret a una educació adequada a les seves necessitats i
característiques.
2.
L’atenció a la diversitat fa referència a les decisions organitzatives,
metodològiques i curriculars que caracteritzen una pràctica educativa orientada
a afavorir el progrés educatiu, personal i social de tots i cada un dels
alumnes.
3.
El pla d’atenció a la diversitat és el marc en què es recullen les actuacions
que el centre educatiu preveu per ajustar l’atenció educativa a les
característiques i necessitats de tots els alumnes. Per tant, ha de fer
referència tant a actuacions generals com a mesures específiques de suport, tot
respectant els principis d’equitat, igualtat d’oportunitats i inclusió
educativa.
Article 18
Alumnes amb
necessitats específiques de suport educatiu
1.
D’acord amb el que indiquen els articles 71 a 79 bis de la Llei orgànica
2/2006, de 3 de maig, els alumnes que requereixin una atenció educativa
diferent de l’ordinària —perquè presenten necessitats educatives especials, per
dificultats específiques d’aprenentatge, per trastorn per dèficit d’atenció amb
hiperactivitat, per altes capacitats intel·lectuals, per haver-se incorporat
tard al sistema educatiu o per condicions personals o d’història escolar—,
perquè puguin assolir el màxim desenvolupament possible de les seves capacitats
personals i, en tot cas, els objectius establerts amb caràcter general per a
tots els alumnes, han de rebre un suport educatiu específic i establir, si cal,
les mesures curriculars i organitzatives oportunes que assegurin un progrés
adequat. L’adopció de mesures de suport s’ha de dur a terme en qualsevol moment
del curs quan es detectin les necessitats educatives dels alumnes.
2.
La Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats ha d’adoptar les mesures
necessàries per detectar els alumnes amb necessitats específiques de suport
educatiu de la forma més primerenca possible. La identificació i la valoració
dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu s’ha de dur a
terme mitjançant professionals amb la qualificació adient adscrits als serveis
d’orientació.
3.
La Direcció General de Planificació, Infraestructures Educatives i Recursos
Humans ha d’escolaritzar els alumnes amb necessitats específiques de suport
educatiu que s’incorporen al sistema educatiu fent una distribució equilibrada
d’alumnes i de recursos entre els centres sostinguts amb fons públics de cada
zona.
4.
L’escolarització dels alumnes que presenten necessitats específiques de suport
educatiu s’ha de regir pels principis de normalització i inclusió i ha
d’assegurar la no-discriminació i la igualtat efectiva en l’accés i la
permanència en el sistema educatiu.
5.
S’han d’establir les mesures més adequades perquè les condicions en què es
duguin a terme les avaluacions s’adaptin a les necessitats dels alumnes amb
necessitats específiques de suport educatiu.
6.
Els serveis d’orientació educativa han d’establir les condicions
d’accessibilitat i recursos de suport que afavoreixin l’accés al currículum
dels alumnes amb necessitats educatives especials i adaptar els instruments i,
si escau, els temps i suports que assegurin una correcta avaluació d’aquests
alumnes. Per facilitar l’accessibilitat al currículum, s’han d’establir els
procediments oportuns quan sigui necessari fer adaptacions significatives dels
elements del currículum, a fi d’atendre els alumnes amb necessitats educatives
especials que les necessitin. Aquestes adaptacions s’han de fer cercant el màxim
desenvolupament possible de les competències. L’avaluació contínua i la
promoció han de prendre com a referent els elements fixats en aquestes
adaptacions.
Sense
perjudici de la permanència durant un curs més en l’etapa, prevista en
l’article 20.2 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, l’escolarització
d’aquests alumnes en l’etapa d’educació primària en centres ordinaris pot
prolongar-se un any més, sempre que això afavoreixi la seva integració
socioeducativa.
7.
Els serveis d’orientació educativa han de vetllar perquè els centres adoptin
mesures d’actuació per als alumnes amb altes capacitats intel·lectuals,
identificats com a tals segons el procediment i en els termes que determini
l’Administració educativa, que els permetin desenvolupar al màxim les seves
capacitats, com ara adaptacions d’ampliació o enriquiment curricular i
flexibilitzacions del període d’escolarització.
Les
adaptacions d’ampliació o enriquiment curricular poden incloure tant la
impartició de continguts i l’adquisició de competències propis de cursos
superiors com l’ampliació de continguts i competències del curs corrent.
Les
flexibilitzacions del període d’escolarització poden comportar anticipar un
curs la incorporació a l’etapa o reduir-ne la durada, quan es prevegi que
aquesta mesura és la més adequada per al desenvolupament del seu equilibri
personal i la seva socialització. El conseller d’Educació, Cultura i
Universitats, mitjançant una ordre, ha de dictar la normativa que reguli
aquestes flexibilitzacions.
8.
L’escolarització dels alumnes que s’incorporen de manera tardana al sistema
educatiu a què es refereix l’article 78 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de
maig, s’ha de fer atenent a les seves circumstàncies, coneixements, edat i
historial acadèmic.
Els
que presentin un desfasament en el nivell de competència curricular de més de
dos anys poden ser escolaritzats en el curs inferior al que els correspondria
per edat. Per a aquests alumnes s’han d’adoptar les mesures de reforç
necessàries que facilitin la integració escolar i la recuperació del
desfasament i els permetin continuar amb aprofitament els estudis. En el cas de
superar aquest desfasament, s’han d’incorporar al curs corresponent a la seva
edat.
A continuació seguim amb les instruccions de
la Conselleria que defineix l’atenció a la diversitat:
INSTRUCCIONS PER A
L’ORGANITZACIÓ I EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES PÚBLICS DE SEGON CICLE D’EDUCACIÓ
INFANTIL I EDUCACIÓ PRIMÀRIA PER AL CURS 2015-2016
3 ATENCIÓ A LA
DIVERSITAT
3.1
L’atenció a la diversitat als centres educatius
L‟atenció
a la diversitat a les aules fa referència a la utilització de metodologies didàctiques,
estratègies organitzatives i materials curriculars diversificats que permeten
progressar acadèmicament a tots l‟alumnat i prevenir l‟aparició o agreujament
de dificultats d‟aprenentatge o adaptació.
Les
mesures ordinàries i específiques d‟atenció a la diversitat així com les adaptacions
curriculars significatives, les quals suposen la modificació dels elements prescriptius
del currículum, són regulades pel Decret 39/2011, de 29 d‟abril, pel qual es
regula l‟atenció a la diversitat i l‟orientació educativa als centres educatius
no universitaris sostinguts amb fons públics (BOIB núm. 67, de 5 de maig).
Les
mesures d‟atenció a la diversitat s‟adrecen a tot l‟alumnat i, molt
especialment, a l‟alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu
(NESE) per tal de garantir el seu accés, permanència i progrés dins el sistema
educatiu.
L‟article
71.2 de la Llei 8/2013, per a la millora de qualitat educativa defineix
l‟alumnat
NESE com aquell que requereix una atenció educativa diferent a l‟ordinària per
presentar necessitats educatives especials, per dificultats específiques d‟aprenentatge,
TDAH, per les seves altes capacitats intel·lectuals, per haver-se incorporat
tard al sistema educatiu, o per condicions personals o d‟història escolar. L‟alumnat
amb NESE ha de ser atès amb caràcter general, al seu grup de referència. Per
tal de garantir la coherència de les intervencions adreçades a atendre la diversitat,
els equips directius han de contemplar a l‟horari del professorat espais per a
la coordinació (equips docents, professorat d‟àrea, membres del departament d‟orientació,
entre d‟altres) i han de vetllar perquè es duguin a terme les mesures de suport
adequades per atendre l‟alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu,
per part de tot l‟equip docent del centre educatiu.
Els
centres educatius han de promoure l‟accessibilitat universal per tal que
s‟asseguri l‟accés de tot l‟alumnat, i molt especialment, de l‟alumnat amb
discapacitat.
D‟altra
banda, els centres educatius han de promoure la permanència de l‟alumnat dins
el sistema educatiu, mitjançant l‟adopció de mesures que garanteixen l‟assistència
al centre i que promoguin la convivència social.
El
Pla d‟atenció a la diversitat ha de constituir el marc on es recullen les
actuacions que el centre educatiu contempla per tal d‟ajustar l‟atenció educativa
a les característiques i necessitats de tots el seus alumnes/seves alumnes.
3.2
Equip de suport
Un
dels principals objectius del nostre sistema educatiu és oferir la possibilitat
d'exercir el dret a l'educació en les millors condicions al conjunt de la
població, especialment a l‟alumnat que ho requereixi per les seves
característiques particulars.
La
"inclusió" abasta el context global de l'escola i implica la
modificació de tots aquells elements que siguin necessaris per poder educar al
conjunt de la població independentment de les seves característiques personals.
L'èmfasi es trasllada de l'estudiant a la institució, als factors d'ensenyament
i aprenentatge, a les estratègies metodològiques, al context de l'aula, etc.
L'equip
de suport és l'instrument humà i professional que ha d'ajudar els tutors o les tutores a dur a terme la seva tasca en
aquest àmbit.
L‟equip
de suport dels centres educatius està format per: l‟orientador o l‟orientadora,
el PTSC de l‟ equip corresponent, el mestre o la mestra especialista en pedagogia
terapèutica, el mestre o la mestra especialista en audició i llenguatge, el mestre
o la mestra d‟atenció a la diversitat, l‟auxiliar tècnic educatiu, el fisioterapeuta
o la fisioterapeuta, i tot el professorat que dediqui una part important del
temps lectiu a tasques de suport.
Funcions
dels membres de l‟equip de suport:
1r.
En relació al professorat:
-
Col·laborar amb el professorat en la prevenció de dificultats d‟aprenentatge i orientació
al professorat sobre el tractament d‟aquestes.
-
Orientar i assessorar en l‟elaboració de les adaptacions curriculars.
-
Col·laborar en la planificació i desenvolupament dels processos d‟ensenyament i
d‟aprenentatge dins l‟aula.
-
Participar en les mesures de flexibilització, organització, metodologia,
criteris d‟avaluació i promoció.
-
Participar en les reunions de coordinació per cicles, amb els tutors o les
tutores i altres professionals que atenen l‟alumnat NESE per unificar criteris
d‟intervenció i establir una línia d'actuació consensuada en les diferents
matèries que són objecte de reforç educatiu.
-
Col·laborar en l‟adaptació i elaboració de material per a aquest alumnat
-
Orientar el professorat sobre l‟avaluació i promoció de l‟alumnat NESE.
-
La coordinació entre els diferents membres de l‟equip de suport i els diferents
membres de l‟equip docent es durà a terme de manera fluïda i continuada al llarg
de tot els curs escolar amb l‟objectiu de donar la resposta educativa més adequada
a les necessitats educatives de cada alumne o alumna.
2n.
En relació a l‟alumnat:
-
Dins el marc de l‟adaptació curricular individual, l‟equip de suport
intervindrà amb l‟alumnat amb necessitats educatives especials.
-
Col·laborar amb el tutor o la tutora i l‟equip docent per establir el nivell de
competència curricular a fi d‟ajustar el currículum a les necessitats de
l‟alumnat.
-
L‟equip de suport haurà de realitzar l‟atenció a l‟alumnat NESE dins l‟ambient més
normalitzat possible.
-
El tipus d‟atenció podrà ser directa o indirecta segons les necessitats
avaluades.
3r.
En relació al centre:
-
Elaborar un pla anual amb la proposta d‟actuacions.
-
Coordinar-se amb l‟equip directiu per planificar, seguir i avaluar la tasca desenvolupada
per l‟equip de suport, com també coordinar-hi les actuacions del professorat
que treballa amb l‟alumnat amb necessitats educatives especials.
-
Participar amb l‟equip de cicle en l‟organització i el desenvolupament
d‟activitats que facilitin l‟adequació de l‟oferta educativa a la diversitat de
l‟alumnat.
-
Coordinar la intervenció dels serveis externs en el centre educatiu.
-
Informar i orientar juntament amb el tutor o la tutora i/o equip docent, els
pares,
mares o tutors o tutores legals de l‟alumnat amb què intervé a fi d'aconseguir
una major col·laboració i implicació en els processos d'ensenyament-aprenentatge.
-
Si es considera adient, es faran reunions conjuntes amb els tutors o les
tutores i amb les famílies de l‟alumnat que necessita suport, per donar-los
informació en relació a les intervencions que es realitzen amb els seus fills o
les seves filles.
-
Prevenció i abordatge de les situacions de risc socials.
-
Facilitar la consecució del protocol d‟absentisme.
-
Donar a conèixer a les famílies els diferents recursos socials, educatius i de
temps lliure de la zona.
3.3
Coordinador o coordinadora de l’equip de suport
El
coordinador o la coordinadora de l‟equip de suport assumirà les funcions següents:
Participar, com a responsable de l‟equip, en l‟elaboració i l‟actualització del
currículum de l‟etapa, i en la formulació de propostes a l‟equip directiu i al
claustre per a l‟elaboració del projecte educatiu i de la programació general
anual. Dirigir i coordinar les tasques que realitzi l‟equip de suport per
confeccionar les propostes que, elevades a la comissió de coordinació
pedagògica, tenguin com a finalitat l‟elaboració o l‟actualització per part
d‟aquesta del currículum del centre. Convocar i presidir les reunions de
l‟equip de suport. Responsabilitzar-se que s‟estengui acta de les reunions i
que s‟elabori la memòria de final de curs.
3.4
Membres de l’equip de suport
Orientador
o orientadora/ PTSC
Els
serveis d‟orientació educativa (OE) als centres de segon cicle d‟educació
infantil i primària estan formats pels EOEP i els orientadors destinats a
centres. El personal d‟Orientació educativa i el professorat tècnic de serveis
a la comunitat (PTSC) formen part de l‟equip de suport dels centres educatius
en què duen a terme la seva intervenció.
Les
funcions dels serveis d‟orientació als CEIP es recullen a les Instruccions de
la directora general d‟Ordenació, Innovació i Formació Professional per als
serveis d‟orientació educativa de 2n cicle d‟educació infantil i primària, que
trobareu a la pàgina web del servei de suport educatiu
Mestre
especialista d’audició i llenguatge (AL)
El
mestre o la mestra especialista en audició i llenguatge és el professional o la
professional que dóna resposta a l‟alumnat amb NESE que presenta dificultats de
comunicació (oral i/o escrita) i de llenguatge. Les seves funcions són:
a)
Realitzar activitats educatives de suport a l‟alumnat amb necessitats
educatives i dur a terme intervencions directes o indirectes ( pautes i
assessorament a l‟equip docent i/o famílies) amb l‟alumnat que presenta
dificultats de llenguatge. Es prioritzarà l‟atenció a:
-
Alumnat amb NEE associades a discapacitat sensorial auditiva.
-
Alumnat amb NEE associades a trastorn de l‟espectre autista.
-
Alumnat amb NEE associades a discapacitat intel·lectual.
-
Alumnat amb NEE associades a paràlisi cerebral.
-
Alumnat amb NEE associades a retard maduratiu.
-
Alumnat amb NEE associades a trastorns específics de llenguatge.
-Alumnat
amb NEE associades a dificultats de lectura i/o escriptura (en coordinació amb
el mestre o la mestra de suport i la resta d‟equip docent).
-
Altre alumnat que es consideri adient que rebi un suport més específic.
b)
Col·laborar amb el professorat en la prevenció, detecció i valoració de
dificultats de llenguatge i comunicació, especialment a les primeres etapes
escolars.
c)
Assessorar sobre mesures organitzatives inclusives, així com participar en la planificació
i el desenvolupament de les mesures educatives dirigides a l‟alumnat amb
necessitats educatives especials o amb dificultats d‟aprenentatge de comunicació
i llenguatge.
d)
Col·laborar en l‟elaboració d‟adaptacions curriculars i informes NESE en
l‟àmbit de la seva competència.
e)
Participar en l‟avaluació psicopedagògica quan sigui necessari.
f)
Participar en el seguiment i avaluació de l‟alumnat atès.
g)
Assessorar, participar i col·laborar en els diferents programes que el centre desenvolupi
per a la millora de la comunicació i llenguatge tant oral com escrit, incentivant,
juntament amb l‟equip docent, metodologies interactives per al desenvolupament
i l‟adquisició de la lectura i escriptura.
h)
Assessorar en relació a aspectes lingüístics i de cohesió social. Ajudar
l‟alumnat a usar el llenguatge amb una finalitat comunicativa i com a
instrument d‟integració social.
i)
Informar i orientar les famílies o tutors i tutores legals de l‟alumnat atès a
fi d‟aconseguir una major col·laboració i implicació en els processos
d‟ensenyament-aprenentatge.
j)
Coordinar-se amb els professionals i serveis externs que intervenen en
l‟educació de l‟alumnat atès.
Les
decisions respecte a l‟atenció prioritària del seu alumnat, a l‟horari, a la
forma d‟intervenció, entre d‟altres, serà una decisió consensuada a les
reunions de l‟equip de suport.
La
intervenció educativa es durà a terme a l‟aula ordinària i/o a l‟aula de
suport, enfunció de les necessitats de l‟alumnat.
Mestre
especialista en pedagogia terapèutica (PT)
El
mestre o la mestra de pedagogia terapèutica (PT) és el professional o la professional
dedicat a promoure la prevenció, atenció i desenvolupar la intervenció en les
necessitats específiques de suport educatiu que presenta l‟alumnat. Les seves
funcions són:
a)
Realitzar activitats educatives de suport a l‟alumnat amb necessitats
educatives prioritzant l‟alumnat amb NEE. Es prioritzarà l‟atenció a:
-
Alumnat amb NEE associades a discapacitats.
-
Alumnat amb NEE associades a trastorn greu de conducta o emocional.
-
Alumnat amb NEE associades a trastorn de l‟espectre autista.
-
Alumnat amb NEE associades a retard maduratiu.
-
Alumnat amb NESE associades a dificultats d‟aprenentatge.
-
Alumnat amb NESE per altres capacitats.
-
Altre alumnat que es consideri adient que rebi un suport més específic.
b)
Col·laborar amb el professorat en la prevenció, detecció i anàlisi de les
necessitats educatives de l‟alumnat, i el posterior pla d‟intervenció.
c)
Assessorar i participar en mesures organitzatives inclusives, així com
participar en la planificació i el desenvolupament de les mesures educatives
dirigides a l‟alumnat amb necessitats educatives.
d)
Col·laborar amb els tutors o les tutores en l‟elaboració d‟adaptacions
curriculars i informes NESE, així como en la preparació i adaptació
d‟activitats i materials didàctics que facilitin l‟aprenentatge d‟aquest
alumnat i la seva participació en les activitats del grup-classe.
e)
Participar en el seguiment i avaluació de l‟alumnat atès.
f)
Assessorar, participar i col·laborar en els diferents programes que el centre desenvolupi
per a l‟atenció de l‟alumnat amb necessitats educatives, incentivant, juntament
amb l‟equip docent, metodologies inclusives i gestió de recursos de suport que
permetin la millora dels processos d‟ensenyament-aprenentatge.
g)
Informar i orientar les famílies o tutors i tutores legals de l‟alumnat atès a
fi d‟aconseguir una major col·laboració i implicació en els processos
d‟ensenyament-aprenentatge, en col·laboració amb el tutor o la tutora de
l‟alumne o l‟alumna.
h)
Coordinar-se amb els professionals i serveis externs que intervenen en
l‟educació de l‟alumnat atès.
Les
decisions respecte a l‟atenció prioritària del seu alumnat, a l‟horari, a la
forma d‟intervenció, entre d‟altres, serà una decisió consensuada a les
reunions de l‟equip de suport.
La
intervenció educativa es durà a terme preferentment a l‟aula ordinària; quan
les necessitats ho requereixen en petit grup, i a casos molt excepcionals,
individualment.
Mestres
d’atenció a la diversitat (AD)
El
mestre o la mestra d‟atenció a la diversitat (AD) és el professional o la professional
que atén l‟alumnat amb NESE que presenta un desfasament escolar significatiu,
derivat de la seva incorporació tardana al sistema educatiu espanyol. D‟una
escolarització irregular, del desconeixement de les llengües oficials, entre altres
condicions personal o d‟història escolar. Les seves funcions són:
a)
Garantir l‟accés, la permanència i la promoció en el sistema educatiu de l‟alumnat
en situació de desavantatge social, procedent de minories ètniques, de col·lectius
d‟immigrants, així como de famílies amb greus dificultats socioeconòmiques.
b)
Atendre a l‟alumnat que presenten un desfasament curricular significatiu i/o dificultats
d‟inserció educativa derivades de la serva incorporació tardana a l‟escola, d‟una
escolarització irregular o d‟un desconeixement de les llegües oficials per provenir
d‟altres països.
c)
Facilitar la incorporació i integració social i educativa de tot l‟alumnat, contrarestant
els processos d‟exclusió social i cultural, desenvolupant actituds de comunicació
i de respecte mutu entre tot l‟alumnat independentment del seu origen cultural,
lingüístic i ètnic.
d)
Potenciar els aspectes d‟enriquiment que aporten les diferents cultures, desenvolupant
aquells relacionats amb el manteniment de la cultura pròpia dels grups
minoritaris.
e)
Col·laborar amb els equips educatius en la concreció dels plans individuals i/o
adaptacions del currículum així com en la preparació i adaptació d‟activitats i
materials didàctics que facilitin l‟aprenentatge d‟aquest alumnat i la seva participació
en les activitats del grup classe ordinari.
f)
Contribuir a la identificació de les necessitats educatives de l‟alumnat i
col·laborar en l‟elaboració de l‟informe NESE o adaptacions curriculars, en el
cas de l‟alumnatatès.
h)
Participar en el seguiment i avaluació de l‟alumnat atès.
i)
Participar en l‟orientació de les famílies de l‟alumnat atès, en col·laboració
amb el tutor o la tutora.
Fisioterapeuta
als centres escolars
És
el professional o la professional que dóna resposta a les necessitats
educatives especials (NEE) que planteja l‟alumnat amb discapacitat motòrica. Les
instruccions i els documents de demanda es troben a la web del Servei de suport
educatiu, dins l‟apartat de servei fisioteràpia.
Auxiliar
tècnic educatiu (ATE)
L‟auxiliar
tècnic educatiu és el professional o la professional que dóna suport i col·labora
amb l‟equip educatiu en general i amb el tutor en particular, en l‟atenció a
l‟alumnat amb necessitats educatives especials (NEE). La seva activitat està
especialment relacionada amb l‟assistència i formació de l‟alumnat amb NEE, pel
que fa a la consecució d‟autonomia personal i social. Les instruccions i els
documents de demanda es troben a la web del Servei de suport educatiu, dins
l‟apartat de servei fisioteràpia.
Funcions
de l‟ATE, recollides a la Resolució del director general de Treball mitjançant
la qual es disposa el registre i la publicació oficial de l‟Acord de la Comissió
Negociadora del Conveni Col·lectiu del personal laboral de la Comunitat Autònoma
de les Illes Balears, relatiu a les funcions de les categories professionals. (BOIB
núm. 70, de 14 de maig de 2009):
En
relació amb l‟alumnat de NEE, presten assistència i formació en les activitats
de la vida diària que no pugui fer per ell mateix (higiene personal, vestir-se,
menjar, desplaçar-se i d‟altres necessitats assistencials), i col·laboren en
l‟atenció i cura de l‟alumnat dins l‟aula, en els canvis d‟aules o serveis i en
la vigilància en els esbarjos i sortides, sempre sota la responsabilitat del
personal docent. Així mateix, i sempre en absència d‟alumnat amb NEE,
desenvolupen la tasca amb la resta de l‟alumnat.
En
relació amb el personal docent, faciliten informació rellevant al tutor o a la tutora
relacionada amb els aspectes que treballen, col·laboren en la relació amb les famílies
i participen en el desenvolupament de l‟adaptació curricular individualitzada.
En
relació amb el centre educatiu, participen en l‟elaboració del pla d‟actuació anual
de l‟equip de suport i mantenen una coordinació estable amb aquest equip i amb
el personal docent implicat en cada cas.
3.5
Protocol a seguir quan es detecten casos d’absentisme
L‟obligatorietat
de l‟ensenyament és un dels pilars bàsics de qualsevol sistema educatiu que
vulgui assegurar el principi d‟igualtat d‟oportunitats. La Constitució espanyola
de 1978, en el seu article 27.4, indica que l‟ensenyament bàsic és obligatori i
gratuït. Podeu consultar les Instruccions d‟absentisme a l‟enllaç següent:
absentisme.
3.6
Registre Unificat de Maltractament Infantil a les Illes Balears (RUMI)
El
RUMI és un qüestionari per a la notificació de casos de maltractament infantil
i d‟abandonament evident o sospita de maltractament de l‟alumnat. Per accedir a
aquest registre us podeu adreçar a l‟enllaç: RUMI
3.7
Programa d’intervenció socioeducativa per a l’alumnat atès una unitat docent adscrita
a centres de protecció
La
Conselleria d‟Educació i Universitat compta, amb el Centre de Protecció de Primera
Acollida Temporal (CAT), amb un equip docent, adscrit a un centre d‟educació
primària, per a l‟alumnat que temporalment en sigui usuari. El professional o
la professional responsable de la unitat docent ha de vetllar perquè l‟alumnat
que resideixi temporalment al centre de primera acollida es matriculi al centre
d‟educació primària on està adscrita la unitat docent, sempre que hi hagi vacants
al nivell que li correspongui.
Els
equips educatius del centre de primària on està matriculat l‟alumnat del CAT, coordinats
pel respectiu tutor o tutora, juntament amb els professionals o les professionals
de les unitats docents adscrites al CAT, han d‟elaborar les adaptacions curriculars
individuals pertinents per atendre a les necessitats d‟aquest alumnat.
Les
reunions periòdiques de coordinació i seguiment del procés d‟aprenentatge de l‟alumnat,
on han de participar el professional o la professional del CAT i el tutor o la
tutora del centre de primària on estan adscrits, ajudaran a valorar els
resultats obtinguts i a la posterior avaluació del procés d‟aprenentatge en el
CAT.
Quan
un alumne o una alumna deixa un centre de primera acollida, s‟ha de fer un trasllat
de matrícula al centre que li correspongui.
3.8
Recursos i serveis específics per a l’atenció a l’alumnat amb necessitats específiques
de suport educatiu
La
Conselleria d‟Educació i Universitat posa a disposició dels centres educatius recursos
personals i materials per millorar l‟atenció a la diversitat de l‟alumnat. Es poden
sol·licitar al Servei de Suport Educatiu, seguint el procediment establert a la
seva pàgina web, els següents recursos i serveis:
-
Unitats volants d‟atenció a la integració de l‟alumnat amb discapacitat sensorial
visual (DSV), discapacitat sensorial auditiva (DSA), trastorn de l‟espectre
autista (TEA) i síndrome de Down.
-
Aula hospitalària adreçada a alumnat hospitalitzat i Servei d‟Atenció
domiciliària per a l‟alumnat convalescent en domicili. (SAED)
-
Servei d‟Ajuts Tècnics (SAT)
-
Equip d‟Avaluació de les Dificultats de Socialització i de Comunicació
(EADISOC)
-
Equip d‟Alteracions del Comportament (EAC)
-
Transport Adaptat per a l‟alumnat amb discapacitat motriu.
-
Fisioteràpia educativa per a l‟alumnat amb discapacitat motriu.
-
Material específic que garanteixi l‟accessibilitat de l‟alumnat amb NEE.
-
Programa Hispano-Marroquí d‟Ensenyament de la Llengua Àrab i Cultura Marroquina
(PLACM)
-
Servei d‟interlocució per a l‟alumnat nouvingut.
No hay comentarios:
Publicar un comentario