domingo, 8 de mayo de 2016

COM HEM D'AVALUAR?

Tradicionalment, quan sentim la paraula avaluar, pensem en un examen. Un conjunt de preguntes, normalment tancades que ens confirmarà si els alumnes han après els continguts i han assolit els objectius i competències. Abans d'això, hem d'entendre com és l'aprenentatge. L'aprenentatge és un procés i l'hem de tenir en compte.

La gent no aprèn instantàniament i ja reten la informació. Aquí podem veure un vídeo de la pel·lícula Matrix, per veure que això només passa a les pel·lícules:




El problema dels exàmens tradicionals, amb preguntes tancades, és que avalua d'una manera com si la gent aprèn com el vídeo que hem vist abans, de manera instantània i sense seguir cap procés.

A classe, hem analitzat un article "Avaluar per aprendre" (Neus Santmarti, 2010), on critica aquesta manera tradicionalista d'avaluar i ens presenta una nova manera d'avaluar. Per una part, ens defineix una avaluació reguladora del procés d'aprenentatge i per una altra banda, una avaluació per comprovar el que s'ha après.

AVALUACIÓ REGULADORA: L'objectiu principal ha de ser que l'alumne sigui capaç de saber autoregular-se i estructurar el seu aprenentatge. Per aquest motiu, l'alumne ha de saber:

1. Identificar els objectius de l'activitat (o conjunt d'activitats).
2. Anticipar i planificar l'acció per realitzar la tasca.
3. Compartir els criteris d'avaluació.


Els nostres alumnes han de saber en tot moment que volem aconseguir amb aquesta activitat i per què la fem. Només d'aquesta manera podrà començar a planificar i estructurar com farà la tasca. També ha de saber que és el que avaluarem. Hem de tenir molt clar, que és el que estem avaluant, perquè ells tinguin clar el que és més important. Per exemple, si avaluem l'escriptura, un dictat no és una eina massa eficient, ja que depèn més de la comprensió oral de l'alumne i no de la seva escriptura. En canvi, si ell ens escriu el que ha fet aquest cap de setmana o d'algun tema d'interès, podrem observar millor la seva capacitat d'escriure i cada nen podrà fer-ho al seu nivell.

Aquí tenim uns exemples de com ho podem treballar.
-Mapes conceptuals: Estructuren el seu coneixement realitzant en paper l'esquema mental que tenen.

-Diari de classe: consisteix en anotar com si fos un diari, tot el que anam fent i els erros que hem comes. 

-Base D'orientació: A continuació tenim un exemple que va fer el nostre grup a classe, per treballar les hores:


BASE D’ORIENTACIÓ:
1-    Primer mirem si el nostre rellotge és analògic o digital.
2-    Si és analògic:  mirem l’agulla petita quin nombre marca per tant sabrem quina hora és (1,2,3,4...).
Si és digital: mirem els nombre que queden a l’esquerra dels dos puntes i en dirà quina hora és. En aquest cas, hem de tenir en compte, que solen estar en format 24 hores, per tant a partir de les 12 del mig dia, la 1 no és marcarà així, sinó així 13.
3-    Si és analògic:  mirem l’agulla gran en quina posició es troba.
12= ...en punt
3=...i quart                                        
6=...i mitja
9=... menys quart
Si és digital: mirem els nombres que es troben a la dreta dels dos puntets:
00= ...en punt
15=... i quart
30=... i mitja
45=...menys quart
                                                     
4-    Si és analògic: ajuntem la informació de l’agulla petita +l’agulla gran i ja sabem quina hora és.
Si és digital: ajuntem la informació dels nombres de l’esquerra + els nombres de la dreta i ja sabem quina hora és
5-    Per saber quants de minuts són:
Si és analògic:  sabem que la circumferència està dividida en 60 parts iguals i cada part equival a un minut. Però per no haver de contar un per un ens ajudem del nombres, que sabem que cada nombre equival a 5 minuts així reduïm els càlculs i ho podem fer de manera mental i més ràpida.
Si és digital: basta dir el nombre que hi ha a la dreta dels dos puntets directament ens diu a quin minut ens trobem.


AVALUACIÓ PER COMPROVAR EL QUE HEM APRÈS

Per avaluar el que hem après hem de conèixer el que ha après l'alumne. Els millors instruments són:

-Carpetes d'aprenentatge: Cada alumne estructurarà a la seva manera els coneixements obtinguts i reflexionarà damunt ells.

-Rúbriques d'observació: aquestes tant serveixen per avaluar el procés dels alumnes com les tasques. Aquí tenim un exemple de la rúbrica de la base d'orientació feta abans:

RÚBRICA:


EXPERT
AVANÇAT
APRENENT
NOVELL
Diferenciar entre digital i analògic
Sap perfectament la diferència entre un digital i un analògic
Sap diferenciar el digital de l’analògic però no sap el significat.
No sap diferenciar el digital de l’analògic però sap el significat.
No sap diferenciar el digital de l’analògic ni sap el seu significat.
Identificar les hores (analògic)
Identifica l’agulla de les hores i interpreta quina hora marca.
Identifica l’agulla de les hores però no interpreta quina hora marca.
No identifica l’agulla de les hores però sap quina hora marca.
No identifica l’agulla de les hores i no pot interpretar quina hora marca.
Identificar les hores
(digital)
Identifica els dígits de les hores i interpreta quina hora marca.
Identifica els dígits de les hores però no interpreta quina hora marca.
No identifica els dígits de les hores però sap quina hora marca.
No identifica els dígits de les hores i no pot interpretar quina hora marca.
Identificar els minuts
(analògic)
Identifica l’agulla dels minuts i interpreta quina hora marca.
Identifica l’agulla dels minuts però no interpreta quina hora marca.
No identifica l’agulla dels minuts però sap quina hora marca.
No identifica l’agulla dels minuts i no sap quina hora marca.
Identificar els minuts
(digital)
Identifica els dígits dels minuts i identifica quins minuts marca.
Identifica els dígits dels minuts però no sap quins minuts marca.
No identifica els dígits dels minuts però sap quins minuts marca.
No identifica els dígits dels minuts i no sap quina hora marca.
És capaç d’interpretar els quarts.
Interpreta els quarts en format digital i analògic.
Interpreta els quarts en format digital però no analògic.
Interpreta els quarts en format analògic però no digital.
No interpreta els quarts ni en format digital ni analògic.
És capaç d’interpretar les mitges hores
Interpreta les mitges hores en format digital i analògic.
Interpreta les mitges hores en format digital però no analògic.
Interpreta les mitges hores en format analògic però no digital.
No interpreta les mitges hores ni en format digital ni analògic.
És capaç d’interpretar les hores i els minuts
Interpreta les hores i els minuts al rellotge analògic i digital
Interpreta les hores i els minuts del digital però no de l’analògic.
Interpreta les hores i els minuts de l’analògic però no del digital
No interpreta les hores i els minuts ni al rellotge analògic ni al digital.
És capaç de reproduir les hores
Reprodueix les hores i els minuts en format analògic i digital.
Reprodueix les hores i els minuts en format digital i analògic.
Reprodueix les hores i els minuts en format analògic però no en digital
No reprodueix les hores i els minuts ni en digital ni analògic.






No hay comentarios:

Publicar un comentario